![pedis-logo](/sites/default/files/styles/large/public/images/2024-03/logo-pedis-el.png?itok=of4rr8XV)
Κατεύθυνσης
Κατεύθυνσης
(ΔΕΝ ΘΑ ΔΙΔΑΧΘΕΙ ΤΟ 2023-24)
Σκοπός του μαθήματος είναι η διερεύνηση και ανάλυση της εκλογικής συμπεριφοράς και των παραμέτρων που την προσδιορίζουν και επηρεάζουν αποφασιστικά την επιλογή των ψηφοφόρων στην εκλογική διαδικασία. Στο πλαίσιο αυτό οι φοιτητές/ήτριες μαθαίνουν τα βασικά ερμηνευτικά μοντέλα της εκλογικής κοινωνιολογίας: την εκλογική γεωγραφία, την πολιτική οικολογία, τις συμπεριφορικές προσεγγίσεις που αναπτύχθηκαν από τις Σχολές του Κολούμπια και του Μίσιγκαν, την ορθολογική επιλογή καθώς και το μακροκοινωνιολογικό μοντέλο. Άλλα θέματα με τα οποία θα εξοικειωθούν οι φοιτητές/ήτριες είναι η σχέση μεταξύ ψηφοφόρων και κομματικής ταύτισης και τα αίτια των μεγάλων μεταβολών στην εκλογική συμπεριφορά των πολιτών στις τελευταίες εκλογικές αναμετρήσεις στην Ελλάδα και αλλού. Επίσης, σκοπός του μαθήματος είναι η ανάλυση των εκλογικών συστημάτων και η επίδρασή τους στην εκλογική συμπεριφορά και το κομματικό σύστημα.
Σκοπός του μαθήματος είναι η διερεύνηση και ανάλυση της εκλογικής συμπεριφοράς και των παραμέτρων που την προσδιορίζουν και επηρεάζουν αποφασιστικά την επιλογή των ψηφοφόρων στην εκλογική διαδικασία. Στο πλαίσιο αυτό οι φοιτητές/ήτριες μαθαίνουν τα βασικά ερμηνευτικά μοντέλα της εκλογικής κοινωνιολογίας: την εκλογική γεωγραφία, την πολιτική οικολογία, τις συμπεριφορικές προσεγγίσεις που αναπτύχθηκαν από τις Σχολές του Κολούμπια και του Μίσιγκαν, την ορθολογική επιλογή καθώς και το μακροκοινωνιολογικό μοντέλο. Άλλα θέματα με τα οποία θα εξοικειωθούν οι φοιτητές/ήτριες είναι η σχέση μεταξύ ψηφοφόρων και κομματικής ταύτισης και τα αίτια των μεγάλων μεταβολών στην εκλογική συμπεριφορά των πολιτών στις τελευταίες εκλογικές αναμετρήσεις στην Ελλάδα και αλλού. Επίσης, σκοπός του μαθήματος είναι η ανάλυση των εκλογικών συστημάτων και η επίδρασή τους στην εκλογική συμπεριφορά και το κομματικό σύστημα. Οι φοιτητές εκπονούν μαθησιακές δραστηριότητες (ασκήσεις μικρής έκτασης) αναπτύσσοντας ικανότητες και δεξιότητες στη χρήση γραπτού λόγου, συγκέντρωση και ιεράρχηση πληροφοριών από διάφορες πηγές, έντυπες και ηλεκτρονικές. Επίσης κατά τη διάρκεια της διδακτικής περιόδου εξετάζονται και σε προόδους.
Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
Λήψη αποφάσεων
Ομαδική εργασία
Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
Το μάθημα αναλύει μια δέσμη θεμάτων που αφορούν τις εκλογές, τα εκλογικά συστήματα και την εκλογική συμπεριφορά των πολιτών.
Τίτλος ενότητας |
Βιβλιογραφία |
Σύνδεσμος παρουσίασης |
|
-Mayer, Nonna et al. Εκλογική συμπεριφορά: Ιστορικές διαδρομές και μοντέλα ανάλυσης, Αθήνα: Σαββάλας, 2005.
-Νohlen, Dieter. Koμματικό σύστημα κι εκλογικά συστήματα
-Σημειώσεις Μαθήματος (Διαφάνειες) |
https://eclass.uop.gr/modules/document/file.php/1314/1.%20%CE%95%CE%B9%… |
|
Όπως παραπάνω |
https://eclass.uop.gr/modules/document/file.php/1314/E%CE%B2%CE%B4%CE%B… |
|
Όπως παραπάνω |
|
|
Όπως παραπάνω |
|
|
Όπως παραπάνω |
https://eclass.uop.gr/modules/document/file.php/1314/%CE%95%CE%B2%CE%B4… |
|
Όπως παραπάνω |
https://eclass.uop.gr/modules/document/file.php/1314/6.%20%CE%95%CE%B2%… |
|
Όπως παραπάνω |
https://eclass.uop.gr/modules/document/file.php/1314/%CE%95%CE%B2%CE%B4… |
|
Όπως παραπάνω |
https://eclass.uop.gr/modules/document/file.php/1314/E%CE%B2%CE%B4%CE%B… |
|
Όπως παραπάνω |
https://eclass.uop.gr/modules/document/file.php/1314/%CE%95%CE%B2%CE%B4… |
|
Όπως παραπάνω |
https://eclass.uop.gr/modules/document/file.php/1314/%CE%95%CE%B2%CE%B4%CE%BF%CE%BC%CE%AC%CE%B4%CE%B1%2010.pptx |
|
Όπως παραπάνω |
https://eclass.uop.gr/modules/document/file.php/1314/%CE%95%CE%B2%CE%B4… |
|
Όπως παραπάνω |
https://eclass.uop.gr/modules/document/file.php/1314/E%CE%B2%CE%B4%CE%B… |
|
Όπως παραπάνω |
https://eclass.uop.gr/modules/document/file.php/1314/%CE%95%CE%B2%CE%B4… |
Τρόποι αξιολόγησης φοιτητή:
Γραπτές εξετάσεις
Προόδους
Μαθησιακές δραστηριότητες (ασκήσεις μέσω eclass)
Πρόσωπο με πρόσωπο
Χρήση διαδικτύου για έρευνα, υποβολή ασκήσεων και επικοινωνία
Δραστηριότητα |
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
Διαλέξεις |
13 Εβδ. x 3 ώρες = 39 ώρες |
Πρόοδος |
1 Εβδ. x 3 ώρες = 3 ώρες |
Μαθησιακές δραστηριότητες μέσω eclass |
12 ώρες προετοιμασίας |
Τελικές εξετάσεις |
13 Εβδ x 3 ώρες x 1,5 = 58,5 ώρες |
Σύνολο |
112,5 |
Αξιολόγηση στα Ελληνικά, εξέταση γραπτή στο τέλος του εξαμήνου, εξέταση σε προόδους, συμμετοχή σε μαθησιακές δραστηριότητες (ασκήσεις) παρουσία και συμμετοχή στις διαλέξεις.
Η βαθμολογία προκύπτει κατά 30% από την πρόοδο και τις 2 μαθησιακές ασκήσεις και κατά 70% από τις γραπτές εξετάσεις. Οι φοιτητές ενημερώνονται για τα κριτήρια αξιολόγησης στην αρχή του εξαμήνου.
Yποχρεωτικά εγχειρίδια
-Mayer, Nonna. Εκλογική συμπεριφορά : Ιστορικές διαδρομές και μοντέλα ανάλυσης / Nonna Mayer, P. Perrineau, D. Boy, κ.ά. επιμέλεια Χριστόφορος Βερναρδάκης · μετάφραση Χριστόφορος Βερναρδάκης · επιμέλεια σειράς Μιχάλης Σπουρδαλάκης. - 1η έκδ. - Αθήνα : Σαββάλας, 2005.
- Νοhlen, Dieter. Κομματικό Σύστημα και Εκλογικά Συστήματα, Eκδόσεις Επίκεντρο.2000
Προτεινόμενη βιβλιογραφία
-Βούλγαρης, Γιάννης & Νικολακόπουλος, Ηλίας. 2012: Ο διπλός εκλογικός σεισμός, Αθήνα: Εκδόσεις Θεμέλιο. 2014
- Koliastasis, P. (2015) ‘The Greek Parliamentary Elections of 25 January